محل تبلیغات شما

گاه غرق تجمل الفاظ می‌شویم تا غرق تجمل احساس.

پرداختنِ افراطی به مسایل و ویژه‌گی‌های تکنیکی و زبانی شعر از قبیل واج‌آرایی، لفظ‌آرایی، موسیقیت درون‌متنی و کناری، جانشینی، هم‌نشینی و کاربرد آرایه‌های لفظی، همه و همه غرق‌شدن در تجمل الفاظ است و شماری از سرایش‌گران (شاعران) این کار را عامدانه و به گمان نو‌گرایی و نو‌پردازی می‌کنند که خود برهانی روشن از غرق‌شدن در تجمل الفاظ یا شکل‌پروری‌ست. این گونه برخورد با شعر خود پرده‌انداختن بر روی تجمل احساس یا به گونهٔ دقیق و عمیق‌تر، همان جمال معنوی یا درون‌مایه‌گی (محتویت) شعر است؛ اما در حقیقت جوهر اصلی و پیام یک اثر، جمال معنوی یا محتوای آن است که این اصالت و جمال را نباید ناشیانه با آرایش‌های غلیظ تکنیکی و حتا گاه مصنوعی و به دور از طبعیت و طبیعت زبان پنهان کرد.

     پرداختن به جمال ظاهری زبانِ شعر، آن هم به گونهٔ غیر طبعی و به دور از سرشت و سرنوشت زبان و طبیعت کلام دقیقن ملیحیت و ملاحت زبان و اثر هنری را، که شعر هم یکی از آن است، کم می‌کند و به شدت بر گیرایی، گیرنده‌گی و جاذبهٔ اثر (شعر) اثر منفی می‌گذارد و تأثیر گذاری بر شنونده (مخاطب) را کم‌رنگ می‌کند؛ تا جایی که حتا از فراگیر‌شدن و جاودانه‌گی اثر هم می‌کاهد. پرداختن به جمال ظاهری شعر نبا ید در حدی باشد که از آن بوی ناخوش‌آیند غیر طبعی‌بودن و تصنع استشمام شود و ذایقهٔ جادویی و مطبوع درونی سخن (‌شعر) را زیر پرسش ببرد. در حقیقت این زرق‌و‌برق‌های غیر طبعی و مقطعی، که زیر عنوان نو‌گرایی مطرح می‌شوند، جز حباب روی آب چیز دیگری نیستند. لایه‌ها و جلوه‌های بیرونی شعر به عروسی می‌مانند که تازه از آرایش‌گاه بیرون شده باشند و از ارزش‌های اخلاقی و انسانی تهی باشند؛ خاصه که پس از شستن دست و رویش آن جلوه‌های عرضی بر طرف شود و این وضعیت در حالتی نمودار شود که شخص یادشده از جلوه‌های آفاقی و عمقی هم تهی باشد. جلوه‌ها و تجمل‌های بیرونی یا ظاهری شعر برای ژانر ادبی‌، به ویژه شعر یک مرغوبیت است نه مطلوبیت‌، آن هم که با طبیعت زبان سازگار و هم سرشت باشند.

     بیش‌ترین شعر‌های جاودانه‌یی_ که از روزگاران پیشین تاروز‌گار ما عمر‌کرده اند و از این به بعد هم زمزمهٔ ذهن و زبان همه خواهند بود_ شعر‌هایی استند که دارای تجمل‌های احساسی و درون‌مایگی‌های ارزشی، انسانی و بشری اند تا سروده‌های یک بار مصرف فورم‌گرا و تکنیکی که مانند شهاب‌سنگ یک بار می‌درخشند و به ابدیت نابودی و زوال می‌پیوندند.

دستور و درست‌نویسی۷۱

دوبیتی‌هایی در پیوند به اهانت به بینی‌هزاره‌ها

دستور و درست‌نویسی۷۰

شعر ,هم ,جمال ,اثر ,زبان ,تجمل ,و به ,تجمل الفاظ ,به جمال ,غرق‌شدن در ,در تجمل

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها